Minox

Menu

5 redenen waarom corona tot grote administratieve drukte leidt

03-04-2020

Administratieve druk in Corona tijd neemt toe

Terwijl het sociale leven en veel bedrijvigheid voor een groot deel op z’n gat ligt, lijkt de administratieve drukte enorm toe te nemen. De afgelopen weken was het bij Minox, leverancier van Online Boekhouden, enorm druk met allerlei administratievragen, overstappers en support. Eerlijk gezegd hadden we de drukte niet zien aankomen. De bedrijvigheid nam af en dus dachten we dat de administratieve drukte ook wel wat zou afnemen. Niets is minder waar! Hieronder lees je de 5 redenen waarom corona tot een administratieve piekdrukte leidt:

 

1. Noodmaatregelen hulp aan ondernemers

Gelukkig heeft de overheid belangrijke maatregelen genomen om de bedrijven die het hardst getroffen worden door deze moeilijke tijd te loodsen. Zo is er de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW), Tijdelijke voorziening inkomensondersteuning ZZP en MKB, Borgstelling MKB-kredieten en kun je in aanmerking komen voor Garantie Ondernemersfinanciering. Maar om in aanmerking te komen voor deze maatregelen heb je actuele cijfers nodig.

 

2. Administratie up-to-date

Om in aanmerking te komen, moet je in veel gevallen aan kunnen tonen dat je omzetverlies hebt. Tevens moet je loonsom inzichtelijk kunnen worden gemaakt en als je meerdere bedrijven hebt moet je de concernverhoudingen inzichtelijk maken. Daarom worden nu met spoed veel administraties bijgewerkt om de omzetdaling aan te tonen. Tevens worden de lonen verwerkt om de loonsom juist vast te stellen en moeten administraties in sommige gevallen deels worden geconsolideerd.

 

3. Er is meer tijd voor administratie!

Doordat bij een groot deel van de ondernemers de opdrachten teruglopen, zit een deel van de ondernemers weer thuis. Zo stond ik laatst in een ellenlange wachtrij voor het afvalbrengstation omdat de thuisblijvers hadden bedacht hun garage eens grondig op te ruimen, terwijl ondernemend Nederland op het idee is gekomen om hun administratie op orde te brengen. Veel ondernemers werken nu hun achterstallige administratie bij (soms zelfs van de laatste jaren). Ze zijn bezig zich te verdiepen in automatisering functionaliteiten waarmee ze hun administratie makkelijker kunnen maken (zoals Scan & Herken, offertes, facturatie en orders) of ze richten hun management dashboards in voor actueel inzicht.

 

4. Meer ondernemers en accountants werken thuis

Veel ondernemers en accountants werken vanuit huis, wat ertoe leidt dat er minder contact is met collega’s. Daardoor merken we dat mensen nu sneller naar Minox bellen voor vragen. De vragen zijn ook meer divers. Dat lijkt te komen doordat mensen die nu thuiswerken gewend raken aan andere manieren van werken. Vaak digitaler, waardoor de trend naar digitalisering van de administratie wordt versneld. Dit leidt weer tot vragen over de inrichting van administratie en hoe de overstap zo efficiënt mogelijk te doen.

 

5. Overstappers naar de cloud

Door het thuiswerken zien we ook dat ondernemers en accountants versneld de overstap naar de cloud maken. Ondanks dat het grootste deel van onze klanten in de cloud draait, zijn er ook nog steeds klanten die nog in Windows werken. Wil je de overstap maken? Bel of mail ons gerust.

 

Hoe gaat Minox om met deze drukte?

Ondanks de corona-maatregelen is Minox gelukkig gewoon op volle oorlogssterkte. Als IT-bedrijf zijn we gewend aan online werken. Het hele bedrijf heeft al sinds jaar en dag de beschikking over Slack, Teams, Office 365, Teamviewer. Ook draait onze volledige ontwikkeltool in de cloud. De drukte bij support en verkoop is, zoals je hierboven hebt gelezen, wel enorm toegenomen. Ook zien we piekdruktes op onze server, maar die is daar goed voor uitgerust.

Daarbij komt nog eens dat komende maand een btw-maand is, met reguliere (extra) drukte tot gevolg. We doen er alles aan om de wachttijden zo kort mogelijk te houden en zetten extra mensen in die kunnen bijspringen. We vragen om jouw begrip tijdens deze ongewone tijden die ook voor alle ondernemers, accountants en administratiekantoren een administratieve gekte met zich mee zullen brengen. Samen staan we sterk en slaan we ons door de komende tijd heen!

Heb jij nu ook meer tijd voor je administratie? Probeer Minox 30 dagen gratis uit. Mail naar info@minox.nl voor meer informatie of vraag de demo aan.