A3 up to date
Met de Minox Ondernemersapp vond kantoor A3 de laagdrempelige tool om hun klanten 100% digitaal samen te werken.
Op 31 januari 2020 is Brexit een feit: het Verenigd Koninkrijk verlaat de Europese Unie (EU). Gelukkig gaat er direct een overgangsperiode in, waarin tot 31 december 2020 onderhandeld wordt over een nieuwe handelsrelatie. Tijdens deze periode blijven de EU-regels en -wetten van kracht, waardoor er voor de boekhouding weinig verandert.
Na de overgangsperiode zijn er twee scenario’s: een deal of een no-deal. Hieronder lees je wat deze scenario’s betekenen voor jouw boekhouding.
Als je goederen of diensten levert aan of ontvangt vanuit het VK, heeft Brexit invloed op jouw administratie. Gedurende de overgangsperiode (tot 31 december 2020) kun je nog gewoon ICP-aangifte doen via je administratiepakket. Bij een no-deal Brexit verandert dit en gelden er nieuwe regels.
Het risico op een wanordelijk vertrek blijft aanwezig. Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, heeft gewaarschuwd dat het moeilijk is om vóór 31 december 2020 een akkoord te bereiken. Een verlenging van de overgangsperiode is mogelijk, maar de Britse premier Boris Johnson heeft aangegeven hier niet om te zullen vragen. Hierdoor blijft een no-deal Brexit een reële optie.
De voorwaarden voor zaken doen met het VK worden pas duidelijk na de onderhandelingen. Het VK heeft al aangegeven de interne EU-markt te willen verlaten, wat hoe dan ook tot veranderingen zal leiden. Ondernemers kunnen zich voorbereiden via platforms zoals Hulpbijbrexit.nl, het Brexit-loket, en informatiepagina's van de Douane en de KvK.
Bij een no-deal Brexit:
Bij een deal blijven de btw-gevolgen beperkt.
Bij een no-deal Brexit wordt het VK als een derde land behandeld. Dit betekent dat er aangifte moet worden gedaan bij de Douane en invoerrechten en btw moeten worden betaald. Controleer of leveringscondities aangepast moeten worden.
Wolfgang Deiters, Customer Success Manager bij Minox, raadt ondernemers aan tijdig maatregelen te nemen in overleg met hun accountant of softwareleverancier. Zo blijf je voorbereid op eventuele veranderingen en kun je soepel overstappen naar nieuwe administratieve processen.
Heb je vragen over de Brexit? Neem contact op met jouw boekhouder of accountant, of raadpleeg de handige informatiebronnen via Hulpbijbrexit.nl en het Brexit-loket.