A3 up to date
Met de Minox Ondernemersapp vond kantoor A3 de laagdrempelige tool om hun klanten 100% digitaal samen te werken.
Transitoria, of transitorische posten, zijn schulden voor ontvangen diensten waarbij de betaling nog moet worden gedaan, of vooruitbetaalde kosten waarbij de betaling al is gedaan, maar de kosten betrekking hebben op een latere periode.
Voorbeelden van transitoria zijn rente of verzekeringen. Rente wordt een transitorische post als er rente wordt verwacht in de huidige periode, maar deze pas in de volgende periode wordt betaald. Banken berekenen rente meestal na afloop van de betreffende periode. Deze rente wordt als transitorische post opgenomen.
Verzekeringen worden vaak voor een jaar vooruitbetaald. Bijvoorbeeld: als een verzekering in maart wordt betaald voor een heel jaar (tot en met februari van het volgende jaar), wordt het vooruitbetaalde bedrag als transitorische post opgenomen.
Deze posten worden geactiveerd in de balans en verwerkt in de resultatenrekening van de betreffende periode. Transitoria vallen onder kortlopende schulden of bezittingen.
Nog te betalen posten, zoals rente, worden geboekt in het Memoriaal. Het bedrag van de te betalen rente wordt debet geboekt op de kostenrekening en credit op de balansrekening "Nog te betalen kosten". In de periode waarop de kosten betrekking hebben, wordt de boeking in het Memoriaal weer tegengeboekt. De balansrekening "Nog te betalen kosten" is een zogenaamde tussenrekening die uiteindelijk per saldo weer nihil is.
Vooruitbetaalde kosten worden volledig geautomatiseerd verwerkt in Minox. Dit kan direct vanuit het verwerkingsvoorstel van Scan & Herken. Je klikt op de knop "Spreiden" en geeft op vanaf welke periode de kosten verdeeld moeten worden en over hoeveel perioden. De factuur wordt vervolgens op de normale manier verwerkt en de vooruitbetaalde kosten worden automatisch geboekt in de toekomstige perioden.
Het is ook mogelijk om dit achteraf te doen. Vanuit de grootboekkaart kun je kosten alsnog verdelen. Je wijzigt de boeking en klikt op de knop "Spreiden". Vervolgens geef je aan vanaf welke periode de kosten verdeeld moeten worden en over hoeveel perioden.
Tip: Maak voor elke soort vooruitbetaalde kosten een aparte balansrekening aan. Op die manier zie je in de toelichting bij de balans direct de specificatie van alle soorten vooruitbetaalde kosten.