A3 up to date
Met de Minox Ondernemersapp vond kantoor A3 de laagdrempelige tool om hun klanten 100% digitaal samen te werken.
[vc_row equal_height="yes" el_class="content-row extra-padding-middle-col-row"][vc_column width="1/5"][/vc_column][vc_column width="3/5" el_class="content-col"][vc_single_image source="featured_image" img_size="blog-image-detail" alignment="center"][vc_row_inner el_class="inner-content-row"][vc_column_inner][vc_column_text el_class="date-tb"][get_post_date][/vc_column_text][vc_column_text]
Deze blog gaat in op de voordelen die het kasstelsel heeft voor zzp’ers en vooral ook de Belastingdienst.
Zzp’ers denken over het algemeen in inkomsten en uitgaven. Wat komt er binnen op de bank, welke kosten worden gemaakt en wat is het saldo? Eigenlijk staan al die inkomsten en uitgaven al perfect geadministreerd in de bankafschriften. Huishoudboekjes bewijzen dat je daar met heel weinig moeite ook wel een kostencategorie aan kunt hangen. Voilà: je hebt een super simpele boekhouding voor de zzp’er die niet alleen eenvoudig maar ook 100% begrijpelijk is. Zo’n eenvoudige boekhouding sluit tevens aan bij de belangrijkste KPI van de gemiddelde zzp’er: zijn banksaldo.
Het zou daarom een logische optie voor zzp’ers moeten zijn om voor het kasstelsel te kiezen.
“Het is een gemiste kans voor de Belastingdienst als ze zzp’ers niet vrijwillig voor het kasstelsel laten kiezen”
Het kasstelsel is een manier van boekhouden waarbij je jouw uitgaven en ontvangsten verwerkt in de periode waarin je ze ook daadwerkelijk betaalt of binnen krijgt. Dit in tegenstelling tot het gebruikelijke factuurstelsel, waarbij de opbrengsten en kosten op de resultatenrekening worden genoteerd zodra een factuur is binnengekomen of verstuurd. Het maakt daarbij dus niet uit wanneer je facturen daadwerkelijk worden betaald of wanneer jij jouw leveranciers daadwerkelijk betaalt.
Kiezen voor het kasstelsel
Als Zzp’er is het echter in veel gevallen niet mogelijk om voor het kasstelsel te kiezen. Je mag op dit moment alleen kiezen voor het kasstelsel als je tot een specifieke groep ondernemers hoort, zoals winkeliers, marktkooplieden en schoenmakers. Er is één uitzondering: ondernemers die langer dan 1 kalenderjaar voor ten minste 80% goederen of diensten aan particulieren leveren, mogen ook een verzoek indienen bij de Belastingdienst om het kasstelsel te mogen toepassen. Val je hierbuiten, dan heb je die mogelijkheid niet.
In mijn ogen is het voor de Belastingdienst een gemiste kans als ze zzp’ers niet vrijwillig voor het kasstelsel laten kiezen, maar wel onder één belangrijke voorwaarde. Zzp’ers die vrijwillig voor het kasstelsel kiezen, moeten hun inkomsten en uitgaven primair via de bank laten lopen en niet contant. Leuker kunnen we het immers niet maken, maar wel gemakkelijker en vooral transparanter.
“niet zo sexy als een distributed ledger via blockchain zonder centrale autoriteit, maar wel met de bewezen voordelen”
Zeker sinds de kredietcrisis is er veel geklaagd over banken. Wat mij betreft is dat helemaal terecht. Ook vandaag de dag is er nog behoorlijk wat aan te merken op de manier waarop banken het betalingsverkeer in hun greep houden.
Wat door de banken echter prima is geregeld, is de veiligheid en transparantie van girale geldstromen. Dit is misschien niet zo sexy als een distributed ledger via blockchain zonder centrale autoriteit maar heeft wel de nodige bewezen voordelen.
De bank van iedere Zzp’er geeft een waterdichte herleidbare audittrail van een transactie tussen partij A en partij B. Als vervolgens aan iedere banktransactie de relevante documenten zijn gekoppeld heb je de natte droom van iedere auditor bij de Belastingdienst.
Hiermee wordt de controle voor de Belastingdienst net zo makkelijk als de administratie voor de zzp’er. Haal de afschriften door het huishoudboekje en je ziet de transacties die bijvoorbeeld privé, deels aftrekbaar, etc zijn. Tevens heb je zo direct aansluiting met de aangifte omzetbelasting.
Zzp’ers en met name freelancers hebben over het algemeen slechts weinig inkoopfacturen en verkoopfacturen. Ook is er vaak geen sprake van een bedrijfspand of andere vaste activa. De meeste zzp’ers hebben daarom een zeer simpele administratie.
Vrijwel al die ‘eenvoudige’ ondernemers hebben een zakelijke rekening bij KNAB, bunq of een van de grootbanken. Zoals eerder gezegd wordt daarin voor een groot deel de administratie al gedaan. Het enige dat ontbreekt is een kostenclassificering, activering en uiteraard de documenten.
Als het kasstelsel breder wordt gestimuleerd, zal er een snelle adoptie zijn van handige apps waarin bankmutaties binnenkomen, facturen automatisch worden herkend en facturen achter de bankmutaties worden geplakt. De administratie is daarmee automatisch op orde.
Eén van de apps die dit grotendeels nu al doet is Bizcuit. Het is het onmisbare Zwitserse zakmes voor iedere ondernemer met facturatie, bankmutaties en facturen.
Uiteraard ben ik benieuwd naar jouw mening. Zijn zzp’ers gebaat bij een vrijwillige keuze van boeken volgens het kasstelsel? Is het voor de ondernemer gemakkelijker en wordt daarmee de administratie begrijpelijker? Sluit de administratie dan beter aan bij de belevingswereld van de gemiddelde freelancer?
Stuur vrijblijvend een mailtje naar wilco@minox.nl of discussieer mee op LinkedIn.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner el_class="blog-footer"][vc_column_inner][vc_custom_heading text="Delen op:" font_container="tag:h5|text_align:left" use_theme_fonts="yes"][social_share_icons][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][vc_column width="1/5"][/vc_column][/vc_row][vc_row equal_height="yes" el_class="align-left-col-center load-blogs-row extra-padding-right-col-row"][vc_column width="1/5"][vc_custom_heading text="Ook interessant" font_container="tag:h3|text_align:left" use_theme_fonts="yes" el_class="margin-bottom-15"][/vc_column][vc_column width="4/5"][jvh_load_posts query="size:2|order_by:rand|order:ASC|post_type:post" extra_class="justify-content-space-between"][/vc_column][/vc_row]